[Lead-In] 1. Volkswagen was the top sponsor at last weeks Berlin Film Festival. Its cars also stole the limelight as the German automaker flaunted its agreement with NBC-Universal to show its cars in films. This is the same tactic that helped launch BMW's New Mini in the United States thanks to its starring role in the remake of "The Italian Job". But does product placement always have desired effect? Chris Burns finds out.
[Story] 2. What better way to try to put glamour in a car? Sponsoring the Berlin Film Festival, Volkswagen limousines whisked screen idols to the red carpet. Like so many products hitching rides in James Bond films, VW has also signed with NBC Universal for that not so subliminal kind of advertising - product placement.
3. [Dirk Grosse-Leege, Volkswagen] "It's THE way of communication of the future, the way I see it."
Dirk Grosse-Leege is a spokesman for VW.
"You need to emotionalize your product more to differentiate between different brands. And there is no better media where you can emotionalize your product than putting it in popular movies."
4. Like Nokia phones in "the Matrix"; Apple computers in "You've Got Mail"; Apples, Bang & Olufsens, and Audis in "About A Boy". The list is endless. And the price tag, an industrial secret. But analysts and product placement agents say it's major bucks.
5. VW's latest product placement deal is tip of the multi-billion dollar iceberg the company spent every year to hawk their wares in the silver screen. But just how effective is this kind of advertising? Is it really worth the money?
6. Federal Express won't talk revenue but says company recognition rose as much as 10% world wide after Tom Hanks played the stranded FedEx guy in Castaway. Like many companies, its payment to the film was in kind - as logistical help.
7. But critics and viewers say load a film with too many products as in Steven Spielberg's "Terminal" and it could be terminal.
[Hans Hitzeroth, Singer] "If I get a better movie for that, it's okay for me. But I'm not sure if it makes the movies better."
8. Watch for even more product placements. The US Federal Trade Commission just refused to regulate it on TV. But vendors beware the movie-goer. He or she may be wiser than you think. Chris Burns, CNN, Berlin.
| [앵커멘트] 1. 지난 주 베를린 영화제 최대 후원사였던 독일 자동차회사 폭스바겐이 NBC 유니버설사와 영화 간접광고 계약을 체결해 관심을 끌고 있습니다. BMW도 신형 미니를 미국 시장에 선보일 때 <이탈리안 잡>이라는 리메이크 영화에 등장시키며 비슷한 전략을 구사했습니다. 과연 이런 간접광고가 항상 소기의 효과를 거두는 지 알아봅니다.
[리포트] 2. 자동차의 매력을 최대한 돋보이게 하기 위해 폭스바겐은 베를린 영화제에 참가한 스크린 스타들을 자사 리무진에 태웠습니다. 제임스 본드 영화에 수많은 제품이 간접광고를 하고 있듯이, 폭스바겐도 NBC 유니버설 사와 간접광고 계약을 체결했습니다.
3. [더크 그로세-레게/ 폭스바겐] "미래형 커뮤니케이션이라고 봅니다."
폭스바겐 대변인, 그로세-레게 씹니다.
"상품에 감성을 담아 다른 브랜드와 차별을 시도해야 합니다. 상품에 감성을 담기위해서는 인기 영화에 삽입하는 게 최곱니다."
4. 노키아 전화는 <매트릭스>에, 애플 컴퓨터는 <유브갓메일>에, 애플과 뱅앤울룹슨, 아우디는 <어바웃 어 보이>에 나오는 등 영화 속 광고 상품은 셀 수 없을 정도이고 그 비용도 천문학적이라고 업계 관계자들은 귀띔합니다.
5. 수백 만 달러에 달하는 폭스바겐의 이번 계약은 연간 간접광고 비용의 빙산의 일각에 불과합니다. 그렇다면 광고 효과는 어느 정도일까요?
6. 페덱스는 톰 행크스가 페덱스 직원으로 등장한 영화 <캐스트 어웨이>의 개봉 이후, 구체적인 수익 증가는 밝히지 않았지만 전 세계적으로 지명도가 10% 정도 상승했다고 말합니다. 대부분의 간접광고는 현금이 아닌 물류 지원 등 현물로 지불됩니다.
7. 그러나 비평가와 관객들은 스필버그 영화 <터미널>에서처럼 너무 많은 제품 광고는 말 그대로 영화를 끝장낼 수도 있다고 합니다.
[한스 힛제로스/ 가수] "영화의 완성도를 높여준다면 괜찮겠지만 실제론 그렇지 못한 것 같습니다."
8. 미 연방거래위원회의 티비 간접광고 규제 요구 기각 결정으로 앞으로 간접광고는 더 많아질 전망이지만, 중요한 건 영화 관객의 안목을 기업들이 과소평가하지 말아야 한다는 사실입니다.
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