[Lead-in] 1. DaimlerChrysler's share price has been on a one way ticket heading south. Its luxury market shares under threat from rival German firm BMW and the automaker just can't seem to shift out of reverse gear. As Andrew Kerry reports, shareholders are getting frustrated.
[Report] 2. It's almost seven years since DaimlerChrysler came into being. A rocket send-off for the new company when it began trading on the New York stock exchange. How things have changed. The last five years have seen the stock lose almost half its value. In the last quarter, it's been among the DCX's weakest performance.
3. At the heart of the company's problems, falling sales at its flagship Mercedes brand. Once a byword for quality, Mercedes has suffered a series of embarrassments, capped by the announcement last week that 1.3 millilon cars are being recalled. It's also been forced to take a 1.5 billion dollar charge to restructure the Smart car business which has been losing money since day one.
4. Shareholders arriving at the company's annual general meeting in Berlin were in no mood for excuses.
[Lars Labryga / Small Investors Association] "Mercedes is the core and the pride of the company, the money maker. And the fact that this might be lost is a great danger. Also the quality problems with Smart have been known about for three years, but only now being addressed. If it's all, that's too late."
5. Daimler's chief executive Juergen Schrempp told shareholders he accepted that earnings were unsatisfactory. But he said falling sales at Mercedes have been stemmed, and pointed out the company was suffering from the effects of a strong Euro.
[Juergen Schrempp / CEO, DaimlerChrysler] "It's clear that the Mercedes car group is going to register a clear downturn in results. We've had totally unacceptable results for Smart. We've had expenses for our comprehensive quality offensive, the burden because of model change and exceeding high negative currency consequences because of the strong depreciation of the US dollar in comparison to the Euro.
6. At the AGM two years ago, the board was endorsed by 99% of company shareholders. Last year, it fell to 88%. Wednesday night's vote will hardly spell the end of Juergen Schrempp, but some shareholders at least have put him on notice. Andrew Kerry, CNN, London.
| [앵커멘트] 1. 다임러크라이슬러가 주식시장에서 크게 고전하고 있습니다. 고급 승용차 부문에서 경쟁사 BMW에 밀리고 있기 때문인데, 좀처럼 반등에 시동이 걸리지 않는 모양입니다. 자세히 전해 드립니다.
[리포트] 2. 미국의 크라이슬러와 독일 다임러벤츠의 합병으로 탄생한 다임러크라이슬러는 7년 전 뉴욕 증권거래소 상장 당시 주가가 크게 올랐습니다. 그러던 것이 지난 5년 새, 절반으로 폭락했습니다.
3. 원인은 자사 벤츠 승용차 판매 부진에 있습니다. 한때 명차의 대명사로 여겨졌던 브랜드가 지난 주 130만대 리콜 발표 등으로 이미지가 크게 훼손됐습니다. 게다가, 처음부터 적자를 내던 '스마트카'사업 구조조정에 15억 달러를 쏟아야 했습니다.
4. 베를린에서 개최되는 연례 주주총회를 찾은 주주들은 구차한 변명을 들으러 온 게 아닙니다.
[라스 라브리가/ 소액주주협회] "벤츠는 다임러크라이슬러의 핵심이자 자부심입니다. 주수입원이기 때문에 벤츠의 고전은 심각한 상황을 야기합니다. 또한 이미 3년 전 부터 스마트카와 품질 문제가 제기됐었는데, 이제서야 손을 쓰려하니 너무 늦은거죠."
5. 쉬램프 다임러크라이슬러 CEO는 주주총회에서 실적 부진은 시인하지만, 벤츠 판매 하락세가 이제는 주춤해졌고, 유로화 강세가 큰 악재로 작용했다고 설명합니다.
[요건 쉬램프/ 다임러크라이슬러 CEO] "실적 부진은 예상됐던 일이지만, 스마트카 사업은 매우 실망스런 결과를 보였습니다.전반적 품질 개선과 모델 변경에 비용이 추가됐고, 달러 대비 유로화가 강세를 보여 수익에 악영향을 끼쳤습니다."
6. 2년 전 주주총회에서는 주주의 99%가 이사회에 찬성했지만, 작년에는 88%로 그 수치가 떨어졌습니다. 올해 주주총회에서 최고경영자 교체가 논의 되지는 않을 전망이지만, 앞일을 누구도 장담하지 못할 상황이 됐습니다.
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